NUFFNANG ADS

Please click here

Saturday, March 24, 2012

Egg Over-Easy

Aku pernah terbaca Usher suka makan egg over-easy. Akupun mulalah menggeledah you tube mencari cara yang paling kreatif memasak egg over-easy. Lagi satu, setiap kali aku balikkan, sure telur kuning pecah. Kenalah belajar, mana tau suatu hari aku berpeluang hidangkan breakfast untuk Usher. PG mesti kata gedik tak boleh tahan. Jom layan video di bawah.


Ada lagi satu cara tapi ni macam tipu aja - taklah, trick nak senang. Tak payah susah-susahkan  nak flip. Kalau tak balik, mesti tak ada kesan gorengkan. Nampak macam egg sunny side-up aja.


Tapi kalau kau orang dah pandai buat telur mata lembu atau telur mata kerbau, tak payahlah belajar. Telur mata lembu tu tak payah nak balikkan. Atau omputih panggil egg sunny side up. 


Apa-apapun, aku suka telur separuh masak tapi susahlah nak buat. Samada telur tu telur putih cair instead of lembik atau dah 3/4 suku masak, Berkali-kali belajar, susah nak pass. Ingat masa duk asrama dulu, kalau they all served telur separuh masak as breakfast, mesti aku pergi. Lepas tu bukan makan 2 biji tetapi hah tu, 5/6 biji. Siap gaduh dengan kakak dewan makan. Buruk lantakkan. Tapi okay apa, time telur rebus, scrambled egg, aku tak layan. Kira qadalah tu. Okaylah, aku nak prakis telur over-easy ni. Nanti bolehlah aku ajak Usher breakfast.

1 comment: