NUFFNANG ADS

Please click here

Monday, January 9, 2012

Rendang Daging

Hari ni terasa nak makan nasi dengan rendang daging. Seperti biasa, masakan aku simple dan campak-campak aja. Sebab tu ada masa, rasa tercampak aja...hahaha.

Hari tu Princess baca resepi sup aku. Boleh dia kata, ala semua orang tau buat sup. Budak ni, kecil-kecil sudah laser. Dia bengang sebab cuti new year baru ini, asyik gambar cousin dia dengan aku aja. Alah, dah dia tak ada, camnerlah nak ada gambar dia.

Rendang Daging

Bahan-bahan

1 kilo daging atau 1 ekor ayam (aku prefer ayam pencen sebab tak hancur kalau dimasak lama)
1 biji kelapa - diambil santan pekat (anggaran 4 cawan santan pekat)
1/2 biji kelapa - dibuat kerisik
1 senduk cili giling (agak-agak pedasnya)
2 btg serai dititik
10 ulas bawang merah (dalam segenggam)
3-4 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit
1 inci halia
2/3 helai daun limau purut
2 helai daun kunyit dimayang
4 biji ubi kentang dipotong 4
sedikit air asam jawa
gula melaka
garam dan gula secukup rasa



Cara-cara

1. Daging dipotong dadu, sederhana besarnya. Kalau ayam, potong kepada 8 bahagian.
2. Bawang merah, bawang putih, lengkuas, kunyit dan halia dikisar halus.
3. Masukkan bahan yang dikisar, daging/ayam,  cili giling, serai, daun limau purut, air asam jawa, gula melaka, garam, gula dan kerisik ke dalam santan.
4. Masak atas api sehingga mendidih. Biar sehingga daging empuk.
5. Masukkan ubi kentang. Jikalau daging atau ubi kentang masih tidak empuk, tambahkan air.
6. Setelah empuk, kecilkan api.
7. Masukkan daun kunyit yang dimayang.
7. Biarkan begitu hingga pekat dan pecah minyak.

Senangkan. Aku paling suka masak rendang sebab semuanya dicampak aja dalam kuali. Masa beginilah, diperlukan non-stick sebab kita boleh membiarkannya mereneh di atas api tanpa bimbang ia hangus. Tak payah risau-risau.

oh yeh, aku sudah gunakan kuali yang dihadiahkan oleh kakak ku. Aku masak dalam 1/2 kilo daging aja
Masukkan ubi kentang
Tutup supaya cepat empuk dan satu lagi tak adalah terpercik ke mana-mana

Sudah masak. Bolehlah makan dengan nasi, pulut kuning, lemang, roti atau nasi impit. Atau ratah aja.

Eh, ini telur ikankan? Bukan beli tapi telur  dalam ikan tongkol yang aku bersihkan. Dah angkat rendang tu, aku letak ajalah telur ikan ni dan masak. Dah jadi rendang telur ikan lak. Best tau. Masa kecil, kami selalu berebut telur ikan. Rajinlah nak bersihkan ikan sebab nak dapatkan telur ikan. Lebih thrill dari beli sebab sedikitkan telur ikan tu bergantung atas nasib.




No comments:

Post a Comment