NUFFNANG ADS

Please click here

Tuesday, January 17, 2012

Menggamit Memori

Lama tak datang sini. Dahulu, aku tinggal sinilah. Walaupun tak ada kereta ketika itu, senang sebab bas banyak. Balik kampungpun senang sebab tumpang aja pak cik aku yang tinggal sama blok dengan aku. Kelmarin aku datang sebab nak jenguk my uncle and family. Lama tak jumpa dia orang.

Sekarang ini sudah berpagar. Selamatlah sikit agaknya. Pagar tu dia orang kutip duit dari kami. Tapi bangunan tu kesianlah, tak bercat. Dulu manalah ada kutip sinking fund. Kalau kutip, mesti dah banyak sebab lama dah bangunan tu. Bolehlah cat semula
Gerai-gerai bercambah. Kalau aku kata eyesore, orang mesti marah. Mesti kata aku sekat rezeki bangsa kita tapi yang hakikat tetap hakikat. Lagipun dia orang buat atas drain. DBKL ni, kalau ada yang ,mengadu, buat tak pandang aja kot. Satu lagi aku dengar peniaga ni marah kalau parking depan gerai mereka. Mulalah basuh kuali biar mercik kereta orang. Macamlah dia bayar sewa tanah.

DBKL ke mana-mana local councilke pun satu. Kalau dah approved berpuluh-puluh blok apartment, agak-agaklah sediakan banyak mana gerai makan yang cantik, bersih dan selesa. Janganlah buat yang sekangkang kera. Kotor pula jadinya dapur tu sebab bersesak. 
Tapi boleh pujilah pengurusan sini sebab bersih kawasannya walaupun apartmentnya tak bersolek bagai. Rindu juga kat sini, tempat aku muda-muda dulu. Pagi atau petang minggu, akan berjalan dari sini sampai ke Setiawangsa. Exercise kononnya. Sekarang ni Setiawangsa sudah ada Giant. Tak jauh kat sana, ada Jusco. 

Kebetulan arwah nenek ada di rumah pak cik aku masa bulan Ramadhan, kami akan bersama-sama ke surau. Kalau tak, aku sorang-sorang ajalah. Tapikan aku tak seramah nenek aku. Memang tak ramah langsung. Walau beberapa kali aku ke surau setiap kali Ramadhan, aku tak kenal orang sana sekadar berbalas senyuman. Tetapi arwah nenekku, tak sampai seminggu, sudah ada kawan. Bila dia sudah tak sihat, dia tak datang ke KL lagi sehingga habis umur dia di rumah my parents.


No comments:

Post a Comment