NUFFNANG ADS

Please click here

Wednesday, January 4, 2012

Buatlah Pemeriksaan Kesihatan Sentiasa

Aku bercakap dengan ayah aku semalam. Katanya Pak Andakku didiagnose dengan kanser paru-paru tahap 4. Fooh..tak ada angin, tiba-tiba terus aja kena begitu. Mak aku kata bila dengar aja berita itu, menitis juga air mata ayah aku. Kesian pada ayah aku. Dari sembilan adik-beradik, yang tinggal cuma lima orang aja. Adik-adik dia meninggal kiranya pada umur yang muda.

Macam pak cik aku, dia tak sangka sakit yang dialami selama ini serius. Kalau sakit, cuma pergi ke klinik. Ada juga dia ke hospital. Ada doktor yang ingatkan dia sakit gastrik bila mengadu sakit dada. Baru-baru ini dia sakit teruk sehingga dimasukkan di ICU. Banyak air dalam paru-paru. Walaupun dikeluarkan, masih ada air. Doktor sudah suspek something.

Kemudian, dengar dia okay. Sudah tak ada air dalam paru-paru. Namun test tetap dijalankan dan katanya kanser paru-paru tahap 4 dan mungkin sudah merebak ke jantung. Doktor akan buat test lagi untuk confirm dan juga mengetahui rawatan yang boleh diambil. Sehingga kini, kami masih belum memberitahu kepada pak cik aku mengenai sakitnya sehingga 100% siap test. Susah jugakan nak beritahu sebab kanser ni memang digeruni. Ada pesakit kanser yang terus give-up bila mendapat tahu. 

Kanser ini memang tidak dapat diduga. Kadang-kadang symptomnya biasa aja hingga tak terduga. Sesekali dikesan, sudah ditahap 4. Jadi eloklah kita selalu membuat pemeriksaan berkala. Kalau di peringkat awal, InsyaAllah boleh dirawat. Kita hanya berusahakan, selebihnya berserah ke hadrat Ilahi. Hai, aku ni entah bila nak buat medical check-up.

Cousin aku yang meninggal tahun lepas pun disebabkan kanser. Sekejap aja tahu sakitnya, tak sampai setahun, dia dah pulang bertemu Ilahi. Dapat tahupun pada tahap kritikal. Kalau dulu, setiap raya, mesti dia datang bertamu dengan keluarganya. Kira dah kurang seoranglah pengunjung rumah kami.

Semoga keluarga pak cik aku terutamanya pak cik aku tabah diduga begini. Menyesal juga balik kampung baru-baru ini tidak berkesempatan melawatnya di hospital. Begitulah kita, masa sakit baru hendak dijenguk.

No comments:

Post a Comment