NUFFNANG ADS

Please click here

Monday, January 16, 2012

Pendatang Izin


Semua mesti tahu pasal program pemutihan yang dijalankan oleh kerajaan baru ini. Tak tau berapa banyak kali lagi kerajaan kena jalankan. Semua orang nak kos murah, tak kiralah upah buruh, cleaner dsb. Sikap kitalah yang menyebabkan kebanjiran mereka.

Macam cleaner semalam tu. "Ibu, usah runsing. Sekarang ini saya sudah jadi pendatang izin. Tidak perlu takut kalau polis tahan." Itulah, akupun salah seorang. Padahal berlambak cleaning services yang ada. Kalau ikutkan lagi senang sebab mereka hantar terus ke rumah. Tidak perlu dijemput pergi dan balik. Lagipun, income pergi kepada rakyat Malaysia yang pastinya akan bayar tax untuk pembangunan negara. Kalaulah mereka bayar Tax.

Cuma aku nak sentuh sikit sicleaner ni, aku dah pesan suruh focus pada dapur, bilik air dan balconi. Aku taulah rumah aku berdebu giler tapi kat luar tu, bab sapu-sapu bolehlah aku buat sendiri. PG pun tolong aku. Aku tak tahan dengan balconi sebab aku ni suka bersidai juga di sana sesekali. Bilik air tu, aku nak dia sental dinding dan juga celah-celah tile lantai itu sebab aku tak larat nak mencangkung.

Dia bersihkan juga keseluruhan rumah. Bukan tak berterima kasih tapi objektif aku tak tercapailah. Cuma dapur aku tip-top. Balkoni dan bilik air agak-agaklah. Dia nak kejar masa, sebab tu aku suruh kemaskan 4 tempat tu dulu. Macam-macamlah.

Pokok-pokok yang kering. Dia lambakkan aja macam tu,. Aku nak suruh dia clearkan pasu-pasu ni, buang pokok-pokok mati. Dia tak terfikir kadang-kadang aku duduk juga menyelit di situ menikmati pemandangan dari view lain. Nampak gayanya aku kena susun semula pasu-pasu ini. Tapi aku dah tak larat nak angkat benda-benda tu semua.

Kesan pasupun tak disentalnya. Aku nak suruh dia buat macam tu, Kalau basuh tu, aku boleh buat juga. Lantai ruang tamu tu aku sapu sepuluh kali, mop 5 kali dalam sehari tau sebab nak clearkan debu yang membukit.(masa mula-mula pindahlah). Siap dengan lap dinding ruang tamu lagi.

Nak kata macamana. Lagipun aku kena bagi kredit juga sebab oklah, overall rumah aku bersih. Bukan semua orang sempurnakan. Cuma dengarlah cakap majikan. Mestilah ada sebab aku nak macam tu.

No comments:

Post a Comment