NUFFNANG ADS

Please click here

Friday, December 16, 2011

Singgang Daging

Tadi sibuk bercakap dengan mak aku pasal resepi ayam golek. Anak saudara di seberang sana nak. Aku kata boleh aja call mak aku. Bukan apa, aku pernah buat dulu tapi main ikut dang aku aja(ikut sukalah). Ada masa menjadi, ada masa outlah...kesian sesiapa yang kena jadi tester. Nasiblah siapa suruh ada masa aku rajin memasak.

Mak aku pula sibuk cerita sedap dia makan singgang daging. Yalah, hari-hari duk menggulai, masak sambalke, pasti jemu jugakan. So, sibuklah dia nak berkongsi resepi. Nak tau, mak aku pun kalau masak, main campak-campak juga, Rasa, ok, oklah. Tak ok, modifylah. Masalahnya aku ni, kepakaran merasapun tak ada tapi bab makan, memang tempat pertamalah.

Anyway Ma, thanks for the recipe. Ini aku share dengan kau orang.

Singgang Daging

Bahan-bahan

1/2 kilo daging
5 ulas bawang merah-dimayang
3 ulas bawang putih-dimayang
1 batang serai dititik
1 sudu teh ketumbar (serius, selama ni aku masak singgang tak pernah letak ketumbar. Padanlah kurang rasanya)
Garam dan gula secukup rasa.

Cara-caranya

Senang aja. Semua bahan-bahan tu dimasukkan dalam periuk.

Rebus sehingga mendidih. Agak-agaklah sehingga daging tu empuk. Air tu ikut sukalah.

3 comments:

  1. balik ni,masak ke saya pulok,hehehe

    ReplyDelete
  2. akhirnya.. boleh jugak saya comment kat sini.
    hehe.
    nanti nak try la resipi ni.
    first time dengar daging boleh dimasak singgang.
    *nampak sangat tak reti masak. hihi*

    ReplyDelete
  3. Hush, ni masakan Pantai Timur. Rasanya mungkin lebih kurang masak pindang.

    ReplyDelete