NUFFNANG ADS

Please click here

Monday, December 5, 2011

Jom cuba buat Puding Buih

Terlelap 2 jam aja. Aku tak dapat tidur. Barang-barang belum dikemaskan lagi. Masih berfikir, patut pergi ke tidak. Gigi masih sakit, berdenyut-denyut. Tak tau boleh enjoy tak trip ni. Anak buah aku kata tak elok untuk buah pinggang jika berterusan makan painkillers.

Terasa lapar pula. Malam tak makan sebab tengahari dah makan besar. Hah..ni dia lunch aku.



Ingat tak gambar puding yang aku postkan hari tu. Tak ingat, aku letak semula. Bawah ni resepi dia. Alah, lebih kurang aja sebab aku sebenarnya main agak-agak sukatannya. Kau orang modify sesuka rasa.


Puding Buih

Bahan-bahannya:

Puding:
Setahil agar-agar (direndam dan ditoskan)
8 biji telur (yang fresh, jangan simpan peti ais)
4 sudu besar gula
Pewarna

Kuah
1 tin susu cair (kalau tak suka lemak sangat, kurangkan)
2 sudu besar susu pekat
2 sudu tepung kastard (dibancuh dengan sedikit air)
1 tin fruit cocktails
1 1/2 senduk gula
1 biji telur kuning

Cara-caranya :

Puding
1. Didihkan air dan masukkan agar-agar. 
   Cara menyukat air : Bagi setiap mangkuk agar-agar yang sudah direndam dan ditoskan, masukkan 1 1/2  mangkuk air. Ini petua mak aku.
2. Bila dah sebati, masukkan gula.
3. Telur dipukul sehingga putih dan kembang. Kalau tunggang mangkuk tu, telur tu tak jatuh, okaylah tu.
4. Agar-agar yang dimasak tadi dituangkan ke dalam telur yang sudah kembang. Pastikan anda sentiasa memukul telur itu ketika agar-agar dituang.
5. Teruskan memukul adunan sehingga sejuk.
6. Bahagikan kepada 3 bahagian. 2 bahagian diletakkan warna merah dan hijau.
7. Masukkan ke dalam acuan berselang-seli.
8. Masukkan ke dalam peti ais.
9. Hidangkan bersama-sama kuah.

Kuah
1. Didihkan susu cair, susu manis dan gula. (Seelok-eloknya gunakan periuk yangdimasak agar-agar tadi. Ini membuatkan kuah itu lebih pekat.
2. Bila mendidih, masukkan bancuhan tepung kastard.
3. Kacau seketika dan tutup.
4. Bila dah sejuk, masukkan fruit coctails.
5. Kacau dan masukkan dalam peti ais.