NUFFNANG ADS

Please click here

Thursday, December 22, 2011

Recycle for a better food.

Mmmm, hari itukan aku cakap aku buat sup tulang? Terlalu banyaklah buat aku, so aku simpan dalam freezer. Aku dah lupa pasal tu sehinggalah hari ni bila buka peti ais, tu dia sup aku.

Ha! Ada idea. Aku buat bubur. Aku tapiskan kuah sup. Masukkan beras yang sudah dicuci ke dalam kuah sup yang sudah ditapis. Tambah lagi air supaya beras itu betul-betul hancur. Bila dah agak hancur, letakkan santan sedikit. Kemudian, tambahkan mixed vegetable, kentang dan kiub ayam sikit. Daging yang ada aku carik-carikkan dan letak dalam bubur.

Bawang merah aku mayangkan dan goreng dalam minyak yang sikit. Bila bawang itu sudah kekuningan, aku terus masukkan dalam bubur. Masukkan daun sup, daun ketumbar dan apa-apalah yang sesuai. Tada..dah siap dah bubur aku.

yeay..dah siap dah bubur aku.
Bab recyle makanan ni aku belajar dengan mak akulah. Aku paling suka bila ikan yang tak habis tu, dia perisi dan masuk dalam telur yang dipukul.. Kemudian gorenglah seperti nak buat omelette. Boleh dimakan dengan nasi atau begitu saja.

No comments:

Post a Comment