NUFFNANG ADS

Please click here

Monday, December 26, 2011

Ronda-ronda Kuala Terengganu

2 hari di Kuala Terengganu. Kelmarin, sepagi di dapur. Cewah, macam memasak. Padahal cuma memanaskan lauk kari yag sudah dimasakkan oleh ayahku. Goreng sayur dan ikan sahaja. Kemudian ke Mydin (mana lagi nak pergi di sini selain Mydin, Giant, dan 2/3 buah supermarket lagi) untuk membeli barang dapur dan juga bahan-bahan untuk membuat mee goreng. Pakcikku dan keluarga balik untuk bercuti di sini. Dia orang stay kat rumah rehat dorang, sebelah rumah kami. Cadangnya nak ajak makan mee goreng petang.


rumah rehat pakcik aku, sebelah aja rumah kami

inilah rumah my parents
Hari ini, jadual padat sikit. Pagi-pagi pergi ke Pantai Batu Buruk untuk beli nasi dagang dan juga kuih buah bom (mesti suspenskan camnerlah rupanya). Sesudah sarapan, kena ke bandar lagi, cari tiket bas nak balik malam ni, transferkan duit, ambil duit mak aku, ambil pulut lepa, ambil keropok leko. Kiranya setengah sehari jugalah.

Kedua-dua anak saudaraku mengikut sekalilah tapi siang-siang dah kena warning, cukai minima sahaja yang dibenarkan. Cukai ni favorite term bagi si Princess, maksudnya "pau" or "belanja". Bila aku turun aja kereta, tiba-tiba dia berkata, "buruknya selipar." Hahaha, aku tersilap pakai selipar rupa-rupanya. Merungut-rungut dia, kononnya malu ikut aku yang pakai selipar buruk.

Salah satu kedai jualan baulu di sini.

Satu lagi mini mall di KT, hahahaha


Pantang aja bila diajak bergambar

Mydin, kiranya tempat membeli-belah besarlah di sini. Sebesar-besar KT, belum ada lagi mall

Eh, tersilap pakai selipar. Princess kata, orang cantik, selipar buruk

Keropok Leko Tok Beng, one of the famous pembuat Keropok Leko. Tempahan melalui telefon sudah ditutup. Terpaksa beratur. Ramai orang sebab cutikan, siap kena ambil nombor. Aku tukar fikiran. Selalu macam nilah kalau cuti sekolah atau cuti hujung minggu yang panjang

Akhirnya aku beli keropok leko di sini. Tak kalah juga rasaya dengan Keropok Leko Tok Beng. Tapi tak banyaklah beli sebab aku naik bas

Masjid Kristal dari Jambatan Sultan Mahmud. Jambatan ini merentasi beberapa tempat di antaranya Pulau Duyung.

Tengah-tengah meronda, ternampak coffee shop ni. Sebelum ni, aku taklah perasan.

One of my favorite Pulut Lepa stall di Kg Ladang, KT

One of the beautiful stretch in KT. Aku suka bila drive sini

Aku ingatkan dia tidur. Selepas ambil gambar cousin dia tidur, aku snap gambar dia pula. Terkejut bila tengok gambar dia dgn mata terbuka, siap dengan sign peace lagi. Rupa-rupanya dia pura-pura tidur.

Aku cukup menyampah dengan kereta ni. Bolehke kita sedang beratur sebab jalan jam sikit, dia suka-suka potong ikut kiri

Kalau nak pergi ke Pulau Duyung, ikut sepanduk ke Kota lama/Pulau Duyung tu. Aku cukup suka Pulau Duyung, teringin nak miliki tanah di situ. Aku nak dirikan rumah Melayu lama kat situ. Buat tempat rehat.
Akhirnya sempat jugalah aku hantar kereta ayah aku untuk dicuci petang tadi. Dia nak cuci luar-dalam. Kalau kat luar aja, bolehlah aku tolong cuci semampu aku. Princess sudah balik. Dia merajuk sebab ingatkan aku bawa geng dia ke pantai tanpa dia. Hahaha, aku memag sudah menyakat dia.



No comments:

Post a Comment