NUFFNANG ADS

Please click here

Saturday, December 31, 2011

Perjalanan balik ke K Trg

Hari ini baru terasa nak update blog. Penat setelah memandu pulang ke sini. Bukannya dekatpun. Paling kurangpun, aku akan memakan masa 6 jam untuk sampai. Selalunya lebih lama. Keseronokkan berjumpa anak-anak sedaraku membuatkan aku malas nak buka laptop.

Kelmarin, pukul 3 pagi, anak sedara yang tinggal di Keramat sudah mengejutkan aku. Terkebil-kebil juga sebab pukul 12 tgh malam, baru aku masuk tidur. Mandi, kemas beg (standard akulah, nak bertolak, baru nak mengemas), angkut barang ke parking tu, nampak gayanya pukul 4 pagi baru nak bertolak. Sampai kat umah dorang, dah pukul 4.30 pagi. Nak kejutkan, nak simpan barang dalam kereta lagi. Nak cek itu-ini, pukul 5 pagi juga baru bertolak.

Pukul 6.30 am, sampai ke Hentian Temerloh. Cantik nampaknya telekung disusun begitu. Elok juga sebab taklah kotor telekung especially dibahagian dagu. Kalau basah-basah, mulalah berbinik hitam, kuning dan berbau.

Laju aja ku menuju. Perut dah terasa lapar sebab bangun awal tadi. Kena makan dahulu.

Pakwe ku yang setia menanti. Sorang anak sedara dah terbongkang kat dalam selepas solat subuh. Elok aja nak masuk kereta, sorang lagi anak sedaraku mengajak aku makan...tadi tak cakap nak makan. Camner ni? Aku dah pekena nasi lemak sebungkus dengan kopi O.

Banyak gerai belum buka. Awal lagi. Keretapun tak banyak lagi

Alang-alang temankan ana sedara aku makan nasi lemak, aku makan bihun goreng untuk round ke dua.

Pukul 7.30 pagi, kami meninggalkan hentian Temerloh setelah breakfast dan isi minyak. Hentian tu dah jauh ditinggalkan.Nampak nyaman dan tenang, teringat nak snap photo. Kena tutuplah speedometer bagi tujuan keselamatan...hahaha. Nasib baik aku perasan sebelum publish photo ni.

Not bad jugakan view tapi aku prefer ikut laluan bandar. Rasa macam ada"life". Sukalah lalu ikut jalan yang tak bertol. Tapi sebab sudah tak larat nak berjam-jam di jalanraya, terpaksalah guna highway.

Sepanjang highway ni, dua-dua co-pilot aku tidur. Dia orang offer tapi aku suka drive sendiri. So, sambil tu, aku snap gambar. Semek tu tidur, bolehlah aku pasang lagu aku suka. Tak adalah rasa mengantuk.

Exit di Plaza Tol Jabor, aku masuk laluan Jerangau-Jabor. Jalan kurang elok especially musim hujan. Tapi aku suka sebab memendekkan perjalanan ke K Trg sebanyak 1 jam. Lagipun inilah tempatnya nak menguji kecekapan memotong kenderaan.

Perjalanan kami lambat sikit kerana jalan licin, vision kureng sikit dan lopak air. Kena kurangkan kelajuan dan susah sikit nak memotong, nasib baik kereta dan lori sikit. Paling tak tahan mengekori kenderaan yang terhegeh tak sudah.

Ladang kelapa sawit di laluan Jerangau-Jabor.

ada juga tasik di laluan ni. Banyak tiang-tiang terpacak di sini, biasanya ada bendera parti yang menghiasi tiang-tiang ini. Hai, ikan-ikanpun mengundi ke? btw, uols dah mendaftar sebagai pengundi? Bau-bau cam tak lama lagi

Tebal kabus ni, sejuklah dalam kereta. Kami masuk semula lebuhraya Pantai Timur di Bukit Besi. Dipanggil juga LPT2. Highway ni belum siap sepenuhnya. Plaza Tolpun sedang didirikan. Kalau dah siap, agaknya 4 jam aja masa kami travel ya. Itupun kalau dia bagi kami pecut secara legal at 150km/hr. Aku ni baik, ikut undang-undang. LOL. Bukan apa, sayang nak bayar saman. But aku still berhati-hati sebab nyawa manusia is so precious. Perjalanan nak suka-suka, bukan untuk tempah mautkan.

Dah dekat nak exit Pekan Ajil. Masih berkabus, mungkin sebab hujan

Dari highway LPT2 tu, aku kuar kat Pekan Ajil. Inilah pekannya.

Entah apa tempat tu, cantik aja, Aku snap ajalah gambo.

Slow aja aku bawa keretakan..hahaha. Sebenonya, traffic light baru aja hijau. Tak silap aku, ada traffic light belok kanan. Ini laluan lama ke arah Bukit Besi. Kat tepi jalan tu, banyak gerai-gerai. Ada satu gerai tu jual sata yang best. Apa dia sata tu? nanti aku uploadkan gambar. Sata ini isi ikan campur kelapa parut dll serta dibalut dalam daun pisang. Bentuk 3 segi dan dibakar atas arang.

Akhirnya, at 10.40 pagi, kami sampai di rumah kakak ku di Kuala Ibai(dekat dgn Masjid Terapung tu..) Nak hantar anak dara dia ni, barulah balik ke Atas Tol, place where I want to be. Dengarnya, dah ada laksa menanti.



No comments:

Post a Comment