NUFFNANG ADS

Please click here

Saturday, April 28, 2012

Kaitan umur dan model kereta

Siang tadi tengok kereta kotor sangat. Dah lama nak cuci tapi tak terbuat-buat lagi. Walhal ada car wash kat commercial parking bersebelahan dengan rumah aku. Malas nak tunggu kereta dicuci dan macam biasalah, malas bila fikir kena berpusing turun dari parking aku dan naik semula commercial parking tu. Hi, kalaulah ada magikkan, angkat terus kereta ke parking bersebelahan..taklah sebelahan tapi dibawah aja. But since commercial area, aku kena masuk dari arah lain. Mesti you all pening apa yang aku nak cakap. Tak payah cakaplahkan.

Yang aku cerita ni, bila sebut pasal cuci kereta, teringatlah aku masa aku hantar kereta cuci di Kuala Terengganu. Taulah budak-budak kerja ni, ada yang sempoi, cakap lepas aja. Dah hantar kereta untuk cuci, terpaksalah aku tunggu sorang-sorang sampai kereta siap cuci. Tetapi seronok juga sebab bila tengok kereta itu disabunkan dan disemburkan air, aku mesti terfikir kereta tu mesti seronok giler. Yalah, kalau kita dapat mandi lama-lama, tambahan pula time panas-terik, mesti rasa seronok. Akupun tumpang seronok bagi cik kereta. Lagi seronok kalau terkena tempias air yang disembur. Alah, macam kipas yang pakai air tu. Nyaman aja. Keretapun mesti nyaman.

Sedang-sedang seronok melihat kereta aku dimandikan, tiba-tiba terdengar suara menegur.

Mamat car wash : "Mak cik, kereta mak cik ke?" Memang potong stimlah panggil mak cik. Asal aja orang gemuk, terus kau panggil mak cik ya. Panggillah Kak atau Puan ke. Taulah kau agaknya sebaya anak buah aku. Hehehe! Ni jiwa orang tak nak tua.

Aku                    : "yalah, kereta sayalah." dengan jengkel membalas sebab dipanggil mak cik.

Mamat car wash: "kereta mak cik sorangke?" 

Aku                    : "yalah"

Mamat car wash : "bukan yang anak mak cik?"

Aku menggeleng, malas nak layan dah. Penat aku jual kereta lama buat downpayment dan bayar bulan-bulan, alih-alih nak tuduh kereta orang lain pula.

Mamat car wash : "mak cik bawa sendiri?" Hai budak ni, nak aku buang ke laut ni. Geram tahap gaban ni, apa tah lagi diulang-ulang panggilan mak cik tu.

Aku                     : "yalah, kalau tak macamana ada sini."

Mamat car wash  : "mak cik ada lesen memandu ke?"

Aku                      : "adalah". dengan muka masam mencuka dan suarapun keluar tak keluar.

Aku tengok member-member dia dah jeling, pandang mamat tu semacam. Agaknya budak ni tak berapa kot, tak berapa nak betul. Hish, tak baik aku ni. Jenis over peramah kot.

Mamat car wash   : "kalau ada, mak cik belajar bawa kereta kat mana?" Masih tak berputus asa. Ni nak testlah betulke aku ada lesen. Kalau betul ada lesen, mesti betul nama tempat aku belajar memandu.

Aku                       : "kalau mak cik cakappun, awak tak ada lagi kot. Tak lahir lagi agaknya." Masa ni, dah terasa lucu. Kepala aku dah waras sikit. Agaknya dia tengok penampilan aku dengan jubah besar, tudung serabai dan badan besar serta selipar jepun, memang macam mak cik kot. Pulak tu, usahkan make-up, lipstik secalitpun tak ada. Tak sesuai ke kereta tu dengan aku? Ada ex-colleague aku kata lebih sesuai aku beli Honda CRV. Masalahnya aku tak minat, lagipun dengan duit yang ada, tak mampu nak beli.

Sekejap lagi bos dia panggil. Diapun terus menuju ke arah kereta aku. Tiba-tiba dia turunkan wiper kereta dengan kuatnya. Terkejut geng dia. Senyap seketika suasana. Akupun menjeling. Geng dia semua berhenti dan turut sama menjeling ke arahnya. Aku tengok cermin tak pecahpun, so buat de aja. 

Mamat car wash      : "Sorry, sorry." Sambil mengangkat tangan. Sah budak ni memang dok masuk bok (slang orang terengganu, lebih kurang maksudnya tak boleh diikut pakai).

Siap aja mencuci, dia meluru ke arah aku dan beritahu harganya. Pandai pula dia quote harga lebih RM2.

Aku                          : "Bukanke harganya RMxx sekian-kian." Dalam hati, kalaulah engkau tak panggil aku mak cik dan tak banyak songel, mesti aku bagi juga upah yang diminta. Tapi aku hadiahkan senyuman ajalah sebab dia buat aku terhibur juga dengan telatahnya. Kira lebar juga sengihan aku. Masa tu, dah tak rasa nak marah. 

Kesimpulannya: 

1. Panggil pelanggan tu dengan gelaran yang sesuai. kalau tak boleh agak umur, jangan mengada nak panggil kak ke, mak cik ke atau nenek. Panggil aja Cik atau Puan. Boleh juga merasa tips. RM10pun orang tak sayang nak beri.

2. Model kereta tu kena sesuai ke dengan umur kita? Tak merasalah aku nak pakai kereta sport esok-esok. Tua baru ada duit nak beli kereta macam tu kan. Masa aku grad dulu, cukup suka Honda Prelude. Dah boleh agakkan umur aku berapa.

Tak sesuai ke kereta ni dengan orang umur 40 above? I thought sesuai untuk perempuan., tak kiralah umur berapapun.
Sehingga sekarang ni, aku masih tersenyum bila teringat budak ni. Memang dia tak percaya kereta tu kereta aku.


No comments:

Post a Comment