NUFFNANG ADS

Please click here

Saturday, February 18, 2012

IQ atau EQ penentu kejayaan?

Bila bekerja ni, macam-macam karenah manusia. kitapun sama. Manusia ini dilahirkan dengan bermacam-macam karekter tetapi sebagai seorang yang dikurniakan dengan akal, kita boleh menggunakannya untuk bertolak-ansur agar suasana sentiasa tenang di pejabat. Kalau dah tenang, senanglah kita bekerja.

Adatlah berkecil hati, bermasam muka, bertekak tetapi janganlah berlarutan. Kadang-kadang dalam menegakkan sesuatu isu, kita mudah melontarkan kata-kata yang mudah melukakan hati rakan sekerja. Sayapun tidak terkecuali. Ada sekali tu, pernah rakan sekerja menangis kerana saya. Sebab itulah penting untuk kita sentiasa bersabar. kalau terlalu marah, seeloknya kita mendiamkan diri terlebih dahulu, biar sejuk, baru kita berkata-kata. Masa tu, mungkin fikiran kita sudah rasional.

Kata orang, IQ itu menetukan kepandaian seseorang dan juga menentukan kejayaan kita. Tetapi dalam pejabat, IQ itu bukan segalanya. Hubungan yang perlu dijalinkan sesama rakan sekerja, pelanggan dan juga pembekal perlu dijaga. Hatta, EQ juga penting kerana kestabilan emosi akan membentuk kita menjadi seseorang yang bersabar dengan karenah manusia dan persekitaran.

Oleh itu, untuk kejayaan dalam pekerjaan, EQ mestilah selari dengan IQ. Macamana dengan pendapat anda?

No comments:

Post a Comment