NUFFNANG ADS

Please click here

Tuesday, February 7, 2012

Bubur Kacang Tak Menjadi

Dari minggu lepas lagi aku rendam kacang hijau. Duk bersalin air supaya tak busuk. Hajat dihati nak buat bubur kacang. Kebetulan ada sikit durian dalam freezer. Nak hantar sikit pada kawan aku tu. Balancenya, kalau tak habis makan, aku buat aiskrim Malaysialah.

Dahlah gitu, bercita-cita lak nak ambil sikit kacang hijau yang sudah empuk tu untuk dibuat inti bagi kuih asam gupal. Ini masakan tradisional Trglah. Tak pernah buat tapi nak mencuba. Ingat kalau jadi, nak hantarlah pada member aku, kakak aku, pak cik-pak cik aku. 

Tapi semua tu tinggal angan-angan. Sebabnya?


Ya, itulah periukku yang hangus dek kacang hijau hangit. Salin ke dalam satu periuk lagi, akhirnya tak boleh diselamatkan juga. Dua-dua periuk hangus. Bubur kacang tak menjadi, asam gupal entah ke mana, akhirnya tak pasal-pasal kena sental periuk.

No comments:

Post a Comment