NUFFNANG ADS

Please click here

Tuesday, May 1, 2012

Nasi Telur

My sister introduced me Nasi Telur. Masa tu, aku masih muda remaja. Baru aja balik USA. And aku memang suka makan hati dan pedal ayam. Taulah bad habit tapi like the taste but now dah kurang sikit. But I still remember nasi telur. My sister dah lama tak buat. Tak muak. Semalam aku buatlah. Kebetulan PG datang and she liked it. Tang ni aku suka, apa aku masak aja, PG puji sedap. Dulu aku pernah masak juga untuk Mr V. Tetapi he put it nicely, this way, "tak payahlah masak, penat-penat, better makan kat luar." Masa dia datang rumah, dia pernah mintakan aku buat air. Selepas tu, dia cuma minta air masak. Mesti tak sedapkan air aku buat. Apa-apalah. Aku pandai buat juice aja sebab aku kurang suka minuman panas. Aku akurlah.


Nasi Telur

Bahan-bahan
2 cawan beras
2 cawan air
3 biji telur
3 keping hati ayam
4 keping pedal ayam
sedikit hati lembu (aku suka)
garam
minyak untuk menggoreng

Cara-cara
Tanakkan nasi (beras dan air). Masakkan sedikit garam.
Hati ayam, pedal ayam dan hati lembu dipotong kecil-kecil.
Gorengkan dan ketepikan.
Telur dikacau.
Minyak dipanaskan.
Telur dimasukkan dalam tapisan diatas kuali.
Kacau agar telur itu jatuh dalam minyak panas.
Angkat dan ketepikan. Ramaskan telur.
Bila nasi masak, masukkan kesemua telur, hati ayam, pedal dan juga hati lembu.
Gaulkan rata-rata.
Bolehlah dihidangkan dengan goreng pedas ayam.

No comments:

Post a Comment