NUFFNANG ADS

Please click here

Tuesday, May 21, 2013

Bergelap Lagi

Seperti biasa, aku ke surau di One World untuk menunaikan solat Dzuhur. Actually, ada surau di bangunan pejabat aku tetapi lebih suka pergi sembahyang di sana. Kelas beb, solat di hotel bertaraf 5 bintang (or beribu bintang). Dulu, aku solat di surau old wing, One Utama. Sejak diperkenalkan, aku rasa selesa. Lagipun dekat sikit dengan office.
Sebab selalu terkena, aku akan solat dengan membuka pintu surau. Sure tak nampak oleh orang lelaki sebab kedudkan agak terlindungkan. Just in case, lampu terpadam, adalah juga lampu dari luar menerangi. Dulu, ada juga teman tapi sebab bos minta kami pergi bergilir, aku menjadi lone rangerlah.
Hari ini, ada training. Ramai orang. Aku bajet lampu surau tak akan off ketika aku solat. Aku nampak ada dua-tiga pasang kasut. Pintu surau tertutup tapi lampu terang. Jadi, aku agak mereka matikan function sensor lampu. Tak perlulah nak biarkan pintu terkangkang begitu.
Aku dengan confidentnya solat. Tak terlintas langsung nak minta yang last beredar untuk membiarkan pintu terbuka. Masuk rakaat ketiga, lampu padam. Gelap aja, nak berhenti atau teruskan. Aku teruskan juga. Masuk yang ke empat, aku dah mula rasa semacam…I meant rasa lemas dan nak pitam.  Sekeliling makin gelap. Cepat-cepat aku menghabiskan solat dan melambai ke arah sensor.  Lega bila surau cerah kembali.
Aiyyo…ada juga disadvantage pakai lampu yang guna sensorkan. Dulu, aku cukup kagum bila melihat drama korea yang mana ruang lobby (di hadapan pintu masuk) akan menyala setiap kali penghuni masuk dan padam sendiri bila tiada orang. Akupun berangan nak macam tu tetapi sekarang ni, fikir dua-tiga kali.

No comments:

Post a Comment