NUFFNANG ADS

Please click here

Wednesday, August 1, 2012

Oh!!! I Hate Flu

Akhirnya apa yang aku dreaded the most happened. For over 1 week, aku kena flu, berjangkit dari PG.  Mind you, I lost my voice last Friday. Aku tengok PG teruk kena selsema everytime dia datang rumah aku. And I was really scared. Aku kept praying janganlah berjangkit tapi kuasa Allah S.W.T, tak siapa boleh menentangnya. lagipun jangkitan tu cuma penyebabnya tetapi sememangnya sudah tertulis it is my turn now nak kena selsema tu.

Biasanya kalau my colleague kena flu and it seemed worst, aku selalu berharap dorang dapat or ambil mc dan balik sajalah supaya tak spread the germ pada aku. Tak payahlah rajin nak bekerja. If they were my staff, aku prefer them to go home rather than sebarkan pada aku. Especially time deadline datang berbakul-bakul lemonnya. I could not afford to be on mc or leave. 

How it started? Out of blue, I found myself shivering with cold though no fan or aircond switched on and not even wind blowing from outside. Just it felt so cold. Though I have thick quilt covering me from head to toe, still terlalu sejuk. Kepala feel one kind, berat dan susah nak buka mata. Body aching. Then, fever comes and goes.  Flu is so terrible, I feel it is so unfair doktor susah nak bagi mc pada yang selsema. Selagi tak ada temperature, kerjalah kamu padahal sakit seluruh badan. Setelah in that condition for 3 days, finally the flu paid me a visit.

Started with stuffy nose and once a while, you got it running. Doc used to tell me I have a bad habit of  inhaling the mucus instead of blowing it away. Normally masa aku tidurlah, subconsciously aku telan ni to ease breathing. Another bad habit is I breathe thru mouth rather than the stupid stuffy nose during sleeping. Of course when I wake up, my mouth was so dry sebab mulut asyik ternganga nak bernafas. Then I started to cough or forced myself to cough away the mucus out of my throat and chest. Yes, aku terasa kahak tu ada di dada. At times, ada darah sikit, guess I hurt my throat in the process. Oh, yang pasti tak ada virus sebab doktor dah beritahu aku macamana nak check whether kena infection by looking at our kahak. The color is okay.

After 1 week suffering from both stuffy and running nose, aku rasa my chest so tight now. Macam nak kena lelah. Selalunya, aku pergi ke klinik sedut gas untuk hilangkan ni. At times, kena pergi sedut 2 kali, baru okay. Akupun kononnya dah jadi macam doktor.Aku tak makan ubat batuk sebab aku tahu batuk ni bukan batuk biasa. Dry cough dek hingus yang tertelan diluar sedar. How do I know? Sebab doktor yang bagi tau. Katanya, if coughing lasted more than 1 week, bukan batuk biasa. So, tak makan ubat batuk biasalah. Aku batuk on and off dah lebih seminggu. Mesti bukan batuk biasa atau memang lama batuk due to not taking medicine. Who knows? 

But I strongly believe due to kahak dalam dada. Hahaha, betulke? Luckily, aku dah ada ventolin ready. Yang ni dalam bentuk pill instead of liquid. I have to makan satu lagi before Imsak. My chest really feels so tight and I am experiencing difficulty in breathing. My hope is that it would be cured today coz it is so bad to get it during fasting. PG oh PG, kenapa kamu kena selsema ni? Dengan sedihnya PG berkata,"sorrylah akak." Kesian PG, rasa guilty sebab mulut aku yang laser ni.

Nak tau, since aku selalu kena sakit perut dan diorrhea serta juga selsema, lelah, aku sudah jadi expert untuk diagnose these sickness and the best remedy. Selalu aku tahu sebab food poisoningke or gastrik. Begitu juga selsema, whether betul-betul flu atau allergic/sinus. Perasanlah ni, nak jadi doktor konon. 

Oh tidak, I have not slept a wink. Dah dekat subuh dan aku kena keluar awal-awal pagi. Help, I am not really a morning person. Aku bangun awal but I really hate to go out early in the morning. Sebabnya dalam pukul 7 am, aku terlelap sekejap. 

It's gonna be a long day hari ni.


No comments:

Post a Comment