NUFFNANG ADS

Please click here

Wednesday, August 1, 2012

Murtabak Segera.

Agak lama tak blogwalking. Ada masa lapang, asyik mereview rancangan variety Korea "We Got Married" pasangan Goguma atau Yong Hwa (CNBlue) dan Seo Hyun (SNSD). Couple lainpun aku tengok tetapi couple ni memang menyeronokkan dari first date sehingga menjadi virtual married couple. Skinship dia orang pun natural. Oops, jangan station tv kitapun teringin nak buat macam ni sebab adegan pegang-pegang lelaki dan perempuan bukan muhrim ni tak bolehlah kalau muslim. Of course in reality, memang berlaku, hatta akupun ada terbabas(it is not an excuse though) but if we put in on air, it is like we are giving signals to teenagers/youngsters that skinship is okay.

Sebelum aku merapu jauh, hari ni, aku menziarahilah blog Cik Epal. Aku baca pasal murtabak maggi. Teringinlah nak cuba tetapi aku tak ada maggi. Mozarella cheesepun tak ada, parmesan cheese tu adalah. Nak juga buat. Dahulu, aku pernah cuba bila melihat bibik akak aku membuat murtabak maggi tetapi hampeh tak menjadi. Sengal betulkan, resepi yang senang begitupun tidak menjadi.

So, aku cuba juga. Selera orang berpuasa. Tak ingatlah tu kat orang lain yang tak ada makanan langsung untuk dijamah. Anyway, dah buat murtabak, itu sahajalah juadah aku berbuka plus dengan kuih nekbat dan air kosong. Air kosong sebab malas nak buat air.



Bawah ni resepi murtabak aku. 


bahagian bawah murtabak. 

Bahan-bahan

2 keping mee tanpa goreng (non-fried noodle)-aku guna Jusco brand
1 biji bawang besar - dipotong dadu.
1 sudu besar minyak masak
4 sudu besar serbuk kari
100 gm ayam dipotong halus-halus.
4 biji telur
4/5 biji cili padi dihiris. (optional)
1 sudu besar garam
1 sudu kecil garlic granules
1 sudu besar butter/margerin
daun salad
3 biji tomato cherry
parmesan cheese (or gunakan mozarella cheese macam cik Epal buat)

Cara-cara

  • Mee direndam sehingga kembang. Toskan.
  • Panaskan minyak.
  • Bila sudah pijar, masukkan bawang besar dan goreng sehingga naik bau.
  • Masukkan serbuk kari. Biarkan seketika.
  • Masukkan ayam yang dipotong kecil-kecil. 
  • Bila sudah masak,tutup api dan masukkan mee yang ditoskan.
  • Gaulkan sehingga rata.
  • Sapukan butter pada kuali.
  • Susunkan daun salad dalam kuali. 
  • Susunkan tomato di atas daun salad.
  • Panaskan selama 1 minit.
  • Letakkan mee di atas salad ini. Susun cantik-cantik.
  • Telur dipukul dengan garlic granules, cili padi dan garam.
  • Tuangkan ke atas mee.
  • Kecilkan api dan tutup kuali.
  • Dalam 5 minit, buka penutup kuali.
  • Tekankan sedikit mee dan tabur parmesan cheese di atas mee tadi.
  • Selepas 5 minit, boleh balikkan mee ni.
  • Goreng lagi sehingga garing.

Murtabak ini tak seglamor macam Cik Epal. Memang besar murtabak ini sebab aku tamak. Sepatutnya aku rendam sekeping sahaja. Sebab itulah, besar bagak...hahahahaha. Masih ada separuh lagi dalam fridge. Rasanya esok, itulah juadah berbuka aku. Kalaulah aku tidak ke rumah pak cik akulah.

PG yang excited mendengar aku membuat murtabak terkedu bila merasanya. Katanya macam lempeng...yalah dia mesti ingatkan macam murtabak yang dijual di kedai. Untuk kali ke dua, PG tidak terkata apa bila memakan. Sebabnya bukan seleranya. Anyway, cubalah, you might like it. Taste you all tak semestinya sama macam PG.

Bila ingat-ingatkan, PG telah menjadi seorang lagi mangsa aku sebagai food tester new recipe.

No comments:

Post a Comment