NUFFNANG ADS

Please click here

Thursday, June 21, 2012

Sekaya to sweeten your day

Sudah lama aku nak post resepi one of my favorite Terengganu dessert. Baru boleh update. Mana tau esok-esok teringin nak makan, boleh aja buka di sini. If aku lupa resepi ni, boleh aja tengok sukatannya di sini. 

Sekaya memang sedap dimakan. Lebih-lebih lagi kalau disimpan dalam peti ais. Bila dimakan, tak boleh nak beritahu sensasinya. Kalau puding caramel menggunakan susu dan gula hangus sebagai main ingredients disamping telur, sekaya pula menggunakan santan dan nisang (boleh substitutekan dengan gula melaka). Tak ada gula melaka, then you can use brown sugar tetapi brown sugar ni, kena mixlah dengan sugar. Baru manis sikit. Agak-agaklah ya. Telur masih lagi diperlukan. Sama seperti puding caramel, kita cuma perlu mengukus sahaja.

Kuih Sekaya
Ini gambar lama. Masih lagi di dalam loyang.
 Bahan-bahan
8 biji telur
2 cawan santan pekat
1 keping nisang
secubit garam

Cara-cara
Nisan diracik halus (disagat)
Campurkan dengan santan. Kacau sehingga nisang larut.
Masukkan telur dan sedikit garam.
Kacau sehingga adunan sebati.
Kemudian dikukus.
Kalau nampak permukaan seperti di atas, tandanya masaklah tu.
Atau boleh dicucuk dengan lidi. Jika tidak melekat, bolehlah diangkat.

Tok Aji Serban

Lapisan sekaya kurang menawan. Nak cepat, so adunan ini tak sebati betul. 

Mesti you all rasa kelakarkan nama kuih ini. Sampai sekarang aku terfikir dari mana datangnya nama ini. Lebih kurang aja macam kuih seri muka. Cuma cara membuat lapisan atasnya berbeza. 

Kali ini, aku mengukus dalam loyang segi empat yang comel. Aku suka buat kuih kiut-miut ini. Biar nampak cantik walaupun tak seberapa.

Bahan-bahan

Lapisan bawah (pulut)
2 cawan pulut (dalam 600 gm)
1 cawan santan pekat
1 cawan air
1 sudu teh garam

Lapisan atas (sekaya)
Sama seperti membuat sekaya di atas.

Cara-cara 
Pulut direndam sekejap.
Campurkan kesemua bahan dalam loyang dan kukuskan.
Setelah setengah jam, angkat loyang dan lenyekkan pulut.
Kukus semula selama 15 minit.
Tuangkan sekaya ke atas pulut dan kukus sehingga lapisan atas masak.

Kalau ditanya, aku prefer makan sekaya lagi dibandingkan kuih tok aji serban ni. Masa kecil-kecil dulu, aku cukup tak suka rasa pulut. Geli tekak setiap kali makan. Kalau nasi dagang tu, jenuh membilang halba untuk dibuang. Lepas graduate, bila asyik praktis buat nasi dagang dan belajar buat pulut kuning, barulah boleh masuk. Sebab itulah, bila mood makan pulut ini tidak datang, aku akan buat tak tahu bila ada perancangan nak membuat makanan berpulut. Hahaha.




No comments:

Post a Comment