NUFFNANG ADS

Please click here

Thursday, September 13, 2012

Selagi bernama manusia

Sebenarnya ingat nak betul-betul hibernate sehingga selesai exam. Tapi ada peristiwa yang berlaku di tempat kerja aku petang tadi. Maklum ajalah kerja deal dengan customer. Kebetulan pula hari ini, aku tak bersembunyi di tempat main kanak-kanak.

Ada parents yang kita sudah beritahu peraturan dari segi check in dan check out kanak-kanak. Kalau anda rasakan susah untuk mengambil di sebelah sana, might as well, jangan tinggalkan. Satu lagi, the verification of identification is to safeguard the safety of your kids. Please understand that only the person who sign can pick up kids and the rule is there for a reason. You have to respect if you want to leave  your kids under our care.

Kedua, sedang aku dan member merasakan keseronokkan untuk pulang kerana store akan ditutup, tiba-tiba kami mendengar suara perempuan tinggi menjerit-jerit. Akupun busy-body. Member aku sudah panggil guard. Aku tengok guard 2/3 orang cuba menahan sisuami(I perceived) dari menumbuk another guy. Sementara si isteri(A) menjerit-jerit memarahi isteri(B) that guy tersebut. Tak tahu apa puncanya tetapi my friend said it started from restroom. Actually, B keluar dari restroom dan memarahi A dengan suara kuat, bising-bising. A suruh rendahkan suara dan akhirnya berlakulah drama. Tetapi itulah tipis kesabaran manusia dan tajamnya perkataan sehingga boleh menaikkan kemarahan. Pengajaran aku dapat dalam apa-apa hal, perlulah sabar dan ada perasaan malu walaupun kita di pihak yang benar. Cool down dan selepas itu, baru deal with it. And bagi yang mulut laser tu, fikir dulu sebelum nak menegur atau memarahi ornag. If you have pointed out sekali his or her mistake, cukuplah dan tak payahlah menarik attention orangramai kerana teguran anda hanya untuk dia. Just between you and her. Dan kalau dia disagree, just walk away. You sudah buat your point, Cukuplah. Bukan dalam kelaspun.

Akhirnya dekat nak tutup, ada perempuan ni beritahu kehilangan adik perempuannya yang berumur 12 tahun. Aku tak tahu berjumpa atau tidak akhirnya. Anyway, announcement sudah dibuat. Masa aku datang semula, kami minta dia check samada adiknya pergi menunggu di parkir kereta. I hope she is there. Ini yang aku tak suka, kenapalah dilepaskan dia berjalan sorang-sorang. It is a big place, anything can happen. Last time, ada parents terpisah dengan ana yang baru berumur 4 tahun. Sungguh tidak faham how can that happen. Seronok membelipun, mata mesti check posisi anak.

No comments:

Post a Comment